לפעמים אני פוגשת אנשים שנזכרים שסבתא שלהם הכינה סבון בעצמה. לעיתים הם זוכרים בנוסטלגיה את סבתא יוצקת סבון לתבנית גדולה בגינה. לפעמים הם זוכרים שגירשו אותם מהבית, כי סבתא צריכה להכין סבון.

אז מה זה בכלל סבון?

סבון טבעי, סבון אמיתי, עשוי משילוב של שמנים שעוברים תהליך של סיבון כתוצאה מהמפגש עם חומר בסיסי חזק. מהאינטראקציה בין חומצת שומן לבסיס נוצר חומר חדש שנקרא “סבון”. למולקולה של הסבון יש שני קצוות – קצה שנמשך לשומן וקצה שנמשך למים. הסבון מנקה בזכות תכונות אלה; הוא נמשך לשומן ושוטף אותו במים.

כבר לפני אלפי שנים הכינו סבון. עדויות היסטוריות מראות שבבבל ידעו לעשות סבונים וההשערות הן שהפיניקים הקדמונים הפיצו את הבשורה ברחבי הים התיכון. הסבונים הראשונים שימשו כנראה להסרת כתמים בכביסה ולא לרחצת הגוף.

השפעות של סבון טבעי על העור

לסבון טבעי, שעשוי מחומרים איכותיים, יש השפעות טובות על העור. הוא מנקה בעדינות, מותיר את העור רך ומסייע בשמירת הלחות.  כשמרכיבים נוסחה לסבון, משלבים בה שמנים כמו שמן זית ושמן קיק עם חמאות כמו חמאת קקאו וחמאת שיאה, כשלכל אחד מהמרכיבים יש השפעה על התכונות הרצויות לסבון. לסבון טבעי ניתן להוסיף שמנים אתריים, שהם מיצוי של צמחים שונים, שגם להם השפעות מיטיבות על הגוף ועל הנפש. הכנה של סבון טבעי איכותי אינה זולה. חומרי הגלם הנדרשים הם יקרים.

מה זה אל – סבון?

התמונה משתנה כשעוברים לדטרגנט, או בשמו המסחרי יותר: האל – סבון. אז מה זה בעצם אל – סבון? זהו חומר ניקוי שפועל בצורה דומה לסבון – נמשך לשומן ונשטף. מקורו של האל סבון בתוצרי לוואי של תעשיית הנפט והוא מורכב מרכיבים סינתטיים זולים. שומן זול מעורבב עם תמציות ריח מלאכותי, עם חומרים מקציפים, חומרים פעילי שטח, חומרי שימור וצבעים מלאכותיים.

השפעותיו של אל – סבון

יש לדטרגנט יתרונות מבחינה מסחרית – הוא זול, הוא פועל היטב גם בסביבת מים “קשים” או קרים, ניתן להוסיף לו רכיבים שיתאימו אותו למטרות ניקוי שונות (למשל לכביסה, לניקוי משטחים, להברקה וכו’). אבל לדטרגנטים יש לעיתים קרובות השפעות לא חיוביות על גוף האדם: עור אדמומי, פצעונים, גירויים שונים בעור. חלק מהחומרים המצויים באל – סבון חשודים כמסרטנים. בזמן הרחצה, כשהאדים עוטפים אותנו, חלק מהחומרים נספגים דרך האף אל תוך הגוף. וכמובן – בשונה מסבון טבעי, שמכיל רכיבים טבעיים ומתפרק, הדטרגנטים נשארים איתנו כמזהמים וכפוגעים בסביבה.

ניתן לראות בעולם וגם בישראל מגמה מתחזקת של מודעות לאיכות המוצרים שאנו צורכים ולהשפעתם על הסביבה. מודעות לסכנות הטמונות בצבעי המאכל, במזון המעובד והרווי בשומנים וסוכרים, בפלסטיק ובניילון. יותר אנשים מעדיפים לצרוך מזון טבעי, איכותי, שאינו כולל תוספות זולות וסינתטיות. יותר אנשים מעדיפים לצמצם את השימוש בחומרים מזהמים ובלתי מתכלים.

עם המודעות, מגיעה גם ההבנה שהסבון, שבא במגע יומיומי עם האיבר הגדול בגופנו – העור, צריך להיות סבון טבעי, איכותי, שמיטיב איתנו ועם הסביבה בה אנו חיים.

נגישות
×